Jak se připravit na pracovní pohovor a uspět?

Jak se připravit na pracovní pohovor a uspět?

Veronika Gazdova | 23. 8. 2019

Hledáte novou práci a čeká vás putování po pracovních pohovorech? Nemusí to být nutně dlouhá a strastiplná cesta. Odhoďte obavy a vytáhněte do boje s personalistou připraveni, vyzbrojeni sebejistým úsměvem, upřímností a odhodláním. Nakonec se může schůzka proměnit v příjemné povídání a vy získáte vysněné zaměstnání vlastně docela snadno. Jak to zařídit? Přečtete si v dnešním článku.

Hledání nového zaměstnání bývá většinou stresující záležitostí. Každý chceme mít práci, která nás bude bavit a naplňovat, do které budeme chodit rádi, a ideálně bude i dobře finančně ohodnocená. Když pak přijde čas a pracovní pohovor se blíží, začínáme být pěkně nervózní. Konkurence na trhu práce je velká a personalisté pro nás mají připravenou spoustu záludných otázek, které dokáží člověka rozhodit a pěkně potrápit. Ale nebojte se, všechno se dá zvládnout a naučit. I pracovní pohovor se nakonec může proměnit v příjemnou schůzku, když budete vědět, jak se správně připravit. 

Co je tedy třeba udělat pro to, aby vám pohovor šel jako po másle a v nejlepším případě jste to byli právě vy, kdo získá vysněnou práci? 

  • Buďte sví a nebojte se přiznat nervozitu 

Na pohovoru je to tak trochu jako na prvním rande. Máte velká očekávání a chcete se ukázat v tom nejlepším světle. Přemítáte, o čem se bude vést konverzace, a snažíte se připravit na všechny možné situace, které mohou nastat. Ale pamatujte si jedno důležité pravidlo – buďte upřímní a klidně přiznejte, že jste trochu ve stresu. Pokud se nehlásíte na velmi vysokou pozici typu ředitele či vrcholového manažera, kde je na místě vyšší míra sebevědomí a schopnosti výborného vystupování, nikdo vám za to hlavu neutrhne. Rozhodně budete působit lépe, než když se pokusíte předstírat naprostou suverenitu. I personalista je jen člověk a chápe, že nervozita je normální. Svým upřímným přístupem akorát získáte plusové body. 

Zároveň však myslete na to, že přílišná nervozita může napovídat tomu, že jste se na pohovor vůbec nepřipravili. Určitě je dobré vyzkoušet si projev doma. Třeba ho natrénovat před zrcadlem, případně poprosit partnera a zahrát si na pohovor „nanečisto“ s ním. 

  •  Nastudujte si informace o dané firmě

 Víte, čím si pod sebou zaručeně podříznete větev? Když nebudete vědět nic o   společnosti,   kam chcete nastoupit. Je jasné, že když hledáte práci, odpovídáte na   spoustu inzerátů a   někdy prostě jen tak zkoušíte, jestli vůbec jako kandidát   zaujmete. Když už vás ale na   pohovor pozvou, je naprostou nutností něco si o firmě zjistit. Nic nepůsobí hůř, než když ani   pořádně nevíte, čím se firma zabývá, co se jí povedlo nebo jak dlouho na trhu působí.   Chcete přeci místo získat a stát se kandidátem číslo jedna. Co myslíte, že si personalistovi o   sobě napovíte, když se ukáže, že nejste schopni obětovat ani pár minut k přečtení   medailonku či prostudování webovek? 

  • Postarejte se, aby vám to slušelo 

Myslete také na to, že první dojem je při pohovoru opravdu důležitý. Když přijdete s mastnými vlasy a špinavými nehty, vypovídá to o tom, že vám na schůzce asi příliš nezáleží. A když se neumíte postarat o sebe, jak důslední budete při plnění zadaných úkolů? Pěkně se upravte, vlasy umyjte kvalitním šamponem a hezky učešte. Pokud se nehlásíte na manažerskou pozici, nechejte ve skříni všechny obleky a kostýmky. Obléct je můžete opravdu jen tehdy, chodíte-li v nich běžně a cítíte-li se v nich dobře. Jinak budete působit amatérsky a zbytečně úzkoprse. Raději zvolte nějaký pěkný kousek, který rádi nosíte při slavnostnějších příležitostech. 

Dámy budou skvěle vypadat v pouzdrové sukni s jednoduchou halenkou, ale klidně zvolte i květinové motivy, romantickou krajku a bát se nemusíte ani tmavých džínů. Outfit pak můžete doplnit jednoduchou kabelkou. Pro pány se hodí plátěné kalhoty, jednoduchá košile, svetr či polo tričko. Nechejte doma všechny sportovní mikiny, kraťasy, trička s obrázky, batohy a vyšmajdané tenisky. Dobrý dojem uděláte i správně zvoleným parfémem. Vyberte si nějakou lehčí, svěží vůni, která vás příjemně povzbudí. Nejdůležitější ale je, abyste se cítili přirozeně a příjemně.  To se odrazí i na vašem vystupování a uvidíte, že se vám bude hned dýchat o něco lépe. 

  • Přijďte včas

Pokud nepočítáme stvrzení manželského slibu u oltáře, není snad horší situace, kdy přijít pozdě, než na pracovní pohovor. Výmluvy a omluvy, že jste zabloudili, že vám ujel autobus, že jste museli pomoct sousedovi s nákupem, nikoho neohromí. Samozřejmě, že zpozdit se může každý, ale vyvarujte se tomu. Nastudujte si dopředu, kde se firma nachází, jak se tam dostanete, případně kdy vám jedou spoje a vyjeďte alespoň o 20 minut dřív. Vždy je lepší si chvilku počkat, než přijít pozdě. Nejen pro tyto případy se vám budou hodit značkové hodinky, které navíc udělají na zápěstí parádu. 

  • Uvědomte si, co můžete firmě nabídnout a umějte se prodat

Je jistě hezké, že jste extra pracovití, umíte dodržovat termíny a máte kreativního ducha. Když to ale neumíte prodat, budete se podceňovat a nebude hovořit konkrétně o svých úspěších, nic z toho vám nebude platné. Už doma popřemýšlejte, co se vás asi mohou na schůzce ptát a připravte si odpovědi dopředu. Časté jsou otázky typu: Jaký přínos myslíte, že budete mít pro naši firmu? Proč bychom si měli vybrat právě vás? Jaké jsou vaše slabé a silné stránky? Pamatujte si, že štěstí přeje připraveným. Když budete mlčet a odpovědi ze sebe sáhodlouze soukat, dobrý dojem rozhodně neuděláte. Buďte sebejistí a nebojte se říct, co umíte a co vám jde. Ale pozor – nikdy si nevymýšlejte a nelžete. Když vám na nepravdu při pohovoru nepřijdou, vypluje na povrch ve zkušební době. Tak či tak se s vámi firma s největší pravděpodobností rychle rozloučí. 

  • Ukažte zájem a ptejte se

Nezapomínejte na to, že otázky neklade pouze personalista. I vy byste měli dostat prostor a možnost zjistit, co vás o dané pozici či firmě zajímá. Ukažte svůj zájem a připravte si otázky. Nemusí se týkat pouze přímo vaší pozice, pracovní doby či benefitů, ale zkuste být trochu kreativnější. Můžete se zeptat přímo personalisty na to, jak je ve firmě spokojený, co ho tam nejvíc baví. Ptejte se na budoucí firemní plány či na překonané problémy, se kterými se firma dokázala zdárně vypořádat. 

Myslete na to, že pohovor, ačkoliv se tak někdy netváří, by měl být rovnocenným rozhovorem. I vy si při něm testujete budoucího zaměstnavatele a můžete klást otázky. Nejen personalista, ale i vy máte právo rozhodnout se, že nakonec do firmy nenastoupíte. Nejste v pozici podřízeného žáčka, kterého vyvolali k tabuli. Když si tuto skutečnost uvědomíte, můžete si z pohovoru odnést spoustu zajímavých informací a posléze nastoupit do zaměstnání, které vám zajistí nejen finanční jistotu, ale i krásnou životní náplň. 

Přejeme vám hodně štěstí!

Vyhledávání
VYHLEDAVAM...
VYHLEDAVAM...
up